Bezpieczna mama,bezpieczny maluch

Wydawałoby się, że wybór odpowiedniego fotelika to banalnie prosta sprawa, jednak aby był on w pełni bezpieczny musi spełniać wiele wymagań.

Okres ciąży to czas dla mamy wyjątkowy pod każdym względem. Również jeśli chodzi o bezpieczeństwo podczas podróży samochodem. Odpowiada przecież za siebie i swoje nienarodzone dziecko. Co prawda w Polsce nadal obowiązuje przepis, który zwalnia mamy w zaawansowanej ciąży od obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa, jednak opinie specjalistów i crash testy przeprowadzane z manekinami symulującymi kobiety w ciąży mówią jedno-znacznie – zapinajmy pasy. Nie jest to być może komfortowa sytuacja dla mamy – pasy mogą uciskać rosnący brzuszek, jest niewygodnie, ale zdrowy rozsądek podpowiada, że jazda samochodem bez zapiętych pasów może wyrządzić wiele szkody zarówno mamie, jak i dziecku. Do poważnych urazów w wyniku wypadków drogowych dochodzi właśnie z powodu niezapiętych lub zapiętych nieprawidłowo pasów bezpieczeństwa. Dobrym rozwiązaniem w tej sytuacji będą adaptery do pasów bezpieczeństwa dedykowane mamom w ciąży. Testowane, najwyższej jakości adaptery zapewniają jednocześnie bezpieczeństwo i wygodę podróżowania. Utrzymują pas biodrowy zawsze w odpowiedniej pozycji, pasy nie opinają brzucha mamy, ale biegną pod nim. Co ważne i warte podkreślenia – adaptery nie wpływają na bezpieczeństwo 3-punktowego pasa samochodowego. Pamiętajmy, że nie warto oszczędzać na bezpieczeństwie, inwestycja w najlepszy adapter, posiadający certyfikaty i atesty, to inwestycja w zdrowie i życie mamy oraz dziecka.

Mówiąc o bezpieczeństwie podróżowania nie możemy też pominąć tematu podróży z dzieckiem. Dziś każdy świadomy rodzic zdaje sobie sprawę z tego, że jedynym prawidłowym sposobem na podróż z maluszkiem jest przewożenie go w foteliku samochodowym. Zakup tego niezbędnego sprzętu powinien być starannie przemyślany. Na rynku dostępnych jest mnóstwo fotelików, jednak nie każdy z nich spełnia wszystkie kryteria bezpieczeństwa. Kupując fotelik sprawdzajmy przede wszystkim atesty – najbardziej cenioną organizacją na świecie testującą foteliki samochodowe jest ADAC (niemiecki Allgemeiner Deut-sher Automobil-Club). Foteliki testowane są pod względem bezpieczeństwa, ergonomii, łatwości obsługi fotelika, zawartości substancji szkodliwych oraz łatwości utrzymania w czystości. Test ADAC jest o 50% bardziej restrykcyjny niż aktualna norma bezpieczeństwa R4404.

Warto kierować się ich opinią i ilością gwiazdek przyznaną da-nemu produktowi (skala 1-5) –przy czym 5 gwiazdek to gwarancja, że kupujemy fotelik najlepszej jakości, bezpieczny, wygodny zarówno dla dziecka jak i dla rodziców. Jedną z najważniejszych zasad, których powinniśmy przestrzegać podróżując z dzieckiem to przewożenie go tyłem do kierunku jazdy. Testy zderzeniowe pokazują, że jest to 5 x bezpieczniejsze niż jazda przodem, a przy zderzeniu nacisk wywierany na głowę, odcinek szyjny kręgosłupa i ramiona dziecka jest 5 razy mniejszy w przypadku fotelików montowanych tyłem do kierunku jazdy.

Nadal w strukturach wypadkowych, najczęstszymi zderzeniami są zderzenia czołowe (ok 47%) Jeżeli dziecko jest przewożone tyłem do kierunku jazdy, siły te inaczej się rozkładają – są 5 x mniejsze niż w przypadku jazdy przodem do kierunku jazdy. Ma to związek ze specyficzną budową ciała dziecka. Jego głowa jest dużo większa, stanowi ok. 1/3 całego ciała.Według badań, podczas czołowej kolizji z samochodem, który jedzie zaledwie 50 km/h, obciążenie działające na odcinek szyjny kręgosłupa w foteliku montowanym przodem do kierunku jazdy, przyjmuje uderzenie o sile 300 kg. Może to skończyć się tragicznie albo poważnymi urazami, takimi jak obrażenia wewnątrzczaszkowe, urazy klatki piersiowej, a nawet przerwanie rdzenia kręgowego. W przypadku fotelika montowanego tyłem, siła uderzenia nie przekracza 80 kg. Dla zwiększenia bezpieczeństwa dzieci w niektórych fotelikach stosuje się wypełnienie materiałem pochłaniającym energię uderzenia (pianka EPS), tak by jak najmniejsza jej ilość skierowana została na dziecko, co minimalizuje obrażenia w razie wypadku.

Warto również poszukać fotelika z systemem SIP (side impact protection), który montowany jest na boku fotelika od strony drzwi samochodu i zwiększa ochronę w przypadku zderzenia bocznego.Kolejną cechą bezpiecznego fotelika jest 5-punktowy system zapinania pasów. Oprócz pasów ramiennych i krokowego są jeszcze dwa na biodrach dziecka. W praktyce, podczas wypadku część biodrowa przytrzyma biodra i nogi dziecka zatrzymując je w foteliku. Niezwykle istotne jest również ergonomiczne dopasowanie fotelika do ciała dziecka i regulowany zagłówek, który będzie chronił głowę i szyję dziecka w przypadku kolizji. Testy w tym kierunku przeprowadza szwedzki instytut VTI Plus. Test wykonywany jest w dwóch kategoriach: do 18 i do 25 kg, a warunkiem jego zaliczenia jest nie-przekroczenie nacisku na szyję grożącego jej złamaniem. Dla 3 latka ta siła wynosi 122 kg, dla 6 latka 164 kg! Oprócz zapewnienia bezpieczeństwa małemu pasażerowi fotelik powinien być także funkcjonalny – atutem będzie między inny-mi łatwy, wygodny montaż, odporne na zabrudzenia materiały, ale także estetyczny, nowoczesny design.

Dobrym rozwiązaniem jeśli chodzi o montaż są foteliki mające jedną bazę – kiedy dziecko rośnie, zmieniamy fotelik na dostosowany do jego wagi i wzrostu, ale podstawa pozostaje ta sama. Niektórzy producenci oferują bazy, na których fotelik dla dziecka nawet do 4. roku życia (105 cm) może być nadal montowany tyłem do kierunku jazdy, a maluch ma odpowiednią ilość miejsca na nóżki. Podsumowując – bezpieczeństwo w trakcie jazdy samochodem to priorytet, zanim dokonamy prostego pozornie wyboru fotelika sprawdźmy certyfikaty, atesty i upewnijmy się, że nasza decyzja zapewni dziecku maksimum bezpieczeństwa w podróży. Jednak nawet najlepszy, posiadający wszystkie certyfikaty fotelik jest bezpieczny dopiero pod warunkiem, że zainstalowany będzie pod odpowiednim kątem, zgodnie z instrukcją obsługi i zaleceniami producenta